vrijdag 11 mei 2007

Belevingsstrategie

Van te voren willen we vaststellen dat contact voor ons communicatie met je omgeving is. We kunnen dit omschrijven als humeur of gedrag met je omgeving. We hebben het in dit geval over je leefomgeving, aangezien ons hoofdthema van ons project ‘Wonen’ is. Vanaf nu zullen we contact omschrijven als humeur of gedrag.

Het basisdoel van ons concept is dat we de gebruiker willen laten beleven dat je jouw contact met de omgeving, beïnvloedt. Het gaat er hier om dat jou gedrag, jouw leefomgeving bepaald. Niet alleen de leefomgeving, maar ook ander gedrag van personen (gedrag van anderen kun je namelijk ook beïnvloeden blijkt uit de “Roos van Leary”). Het uitgangspunt is het principe van Karma. Positief gedrag leidt tot positief gedrag en negatief leidt tot negatief gedrag. Dit betekend dat als jij een pesthumeur hebt, dat jou leefomgeving ook automatisch een pesthumeur heeft. We kennen het principe dat als iemand een pesthumeur heeft, altijd “alles” tegenzit. Wij denken dat dit wordt bepaald door jouw eigen humeur of gedrag.

Om je humeur te kunnen aflezen zullen we kijken naar gezichtsuitdrukkingen. Er zijn volgens de theorie van Ekman, Friesen en Ellesworth zes basisgezichts-uitdrukkingen namelijk:

- Verdrietig (verdriet)

- Vrolijk (vreugde)

- Afschuw (walging)

- Boos (woede)

- Verbaasd (verassing)

- Angst (angst)

Elk van deze gezichtsuitdrukkingen hebben een bepaalde manier van plaatsing van de verschillende facetten van het gelaat. Deze gezichtsuitdrukkingen willen we graag meten en op basis daarvan kunnen we een omgeving creëren die hetzelfde is als hun humeur. Om deze humeuren te kunnen visualiseren hebben we verschillende manieren, bijvoorbeeld met kleuren, geuren en warmte.

De omgeving willen we visualiseren door middel van een object dat wij belangrijk achten voor de leefomgeving van een persoon. Uit ons onderzoek blijkt dat schilderijen dienen als verfraaiing van iemands leefomgeving, en dat deze bevorderlijk zijn voor iemands humeur.

De installatie moet een soort schilderij worden, dat de leefomgeving van de gebruiker weerspiegeld. Dit kan in de vorm van een weerspiegeling van de ruimte waarin het schilderij hangt of in de vorm van een landschap.

De gezichtsuitdrukking van de gebruiker wordt door de installatie gescand en deze geeft feedback door het humeur van de gebruiker weer te geven in het schilderij.

De gebruiker ziet direct zijn leefomgeving veranderen, naarmate zijn humeur verandert. Hiermee willen we vertellen dat iemand zijn humeur zijn leefomgeving kan beïnvloeden.

Kortom de gebruiker kan er dus zelf voor zorgen dat zijn leefomgeving als positief wordt ervaren, naarmate zijn houding en gedrag (humeur) positief is.

Een automatisch systeem om gezichtsuitdrukkingen te analyseren



Zullen we dit maken? Haha, wat een apparaat!
http://www.delftintegraal.tudelft.nl/info/index1666.html?hoofdstuk=Artikel&ArtID=2036
Bekijk hier hoe het apparaat werkt en hoe hij gemaakt is!

ontwerp 1




gezichtsuitdrukkingen



Klik op de afbeeldingen om ze groter te bekijken!

donderdag 10 mei 2007

Projectplan



Klik op de afbeelding om
het vernieuwde projectplan
te openen!

Face-Tracking shizzle

http://synapse.vit.iit.nrc.ca/doc/facetracking.html
Website met veel links naar face-tracking demos

http://synapse.vit.iit.nrc.ca/Nouse/download.html
Site waar je facetracking software kan downloaden die (als het goed is) werkt met normale webcam.

http://www2.imm.dtu.dk/~aam/
Active Appearence Models – Gaat over paar studenten die een code hebben geschreven om verschillende objecten (ook gezichten) te tracken.

Ik heb wat software weten te vinden waarin o.a. face-tracking mogelijk is. Ik ga ze eerst uitproberen, daarna zal ik laten weten wat het doet en of het bruikbaar is.

Pepijn

6 basisemoties met eigenschappen

1. Verdriet: de mondhoeken gaan naar beneden, net als de oogleden. De ogen staan minder scherp.
2. Blijdschap: beide mondhoeken gaan omhoog. Een echte glimlach is te onderscheiden van een nepglimlach doordat de ogen ook meedoen: de wenkbrauwen gaan naar beneden terwijl de wangen omhoog gaan, evenals de huid vlak onder de ogen.
3. Walging: rimpelingen lans de rand van de neus. De neusgaten worden smaller, de bovenlip gaat omhoog, de onderlip puilt uit, de wangen gaan omhoog. De wenkbrauwen zakken iets, waardoor soms kraaienpootjes rond de ogen te zien zijn
4. Boosheid: gefronste wenkbrauwen, samengeperste lippen en opeengeklemde kaken maken dit de makkelijkst herkenbare emotie
5. Verrassing: de wenkbrauwen gaan omhoog zonder naar elkaar toe te trekken, zoals bij angst het geval is. De ogen worden groter en ronder. In extreme gevallen valt de mond open van verbazing.
6. Angst: de ogen worden groter, de mondhoeken gaan naar achteren, de mond is een klein beetje geopend. Er zijn een paar rimpelingen in het voorhoofd te zien; de wenkbrauwen gaan omhoog en naar elkaar toe.

Wat is het concept?

Wat is het concept?

Ik denk dat het concept alleen de beleving is die je graag wilt creëren. Hoe je deze beleving wilt gaan bereiken hoort ook bij je concept, maar spreekt ook technische aspecten aan. Wat vinden jullie?

Laten we dit ook aan Pauline vragen vrijdag. Is het nu voldoende gespecificeerd, ons concept?

Autosuggestie

Autosuggestie of zelfsuggestie is het feit dat gedachten een positief of negatief effect kunnen hebben op lichamelijke of geestelijke klachten.

Sommige lichamelijke klachten kunnen veroorzaakt worden door autosuggestie. Een extreem voorbeeld hiervan is, dat iemand na een zeer geringe verwonding soms verlammingsverschijnselen kan gaan vertonen van het gewonde lichaamsdeel. Wat veel vaker voorkomt, is dat men een aanval van hoofdpijn (deels) verklaren kan door autosuggestie ("Ik heb het zo druk gehad / het heeft mij zo tegengezeten vandaag, nu móet ik wel hoofdpijn krijgen"). Ook moeheid is een klacht die soms deels door autosuggestie ("Wat bén ik toch moe") kan ontstaan of in stand kan blijven.

Autosuggestie kan ook onbewust positief werken. Een deel van de werking van medicijnen-placebo effect: doordat men weet of hoopt dat een medicijn werkt, zal het ook werken.

Autosuggestie kan ook bewust aangewend worden, om verbetering te krijgen van het geestelijke of lichamelijke welzijn. Hypnose is één van de vormen waarin autosuggestie aangewend kan worden om minder klachten te hebben. Ook andere therapieën gaan uit van het idee, dat de geest het lichaam kan beïnvloeden.

Strategie

Beleving en doel van onze installatie

Van te voren willen we vaststellen dat contact voor ons een soort van communicatie met je omgeving is. We kunnen dit omschrijven als humeur of gedrag met je omgeving. We hebben het in dit geval over je leefomgeving, aangezien ons hoofdthema van ons project ‘Wonen’ is. Vanaf nu zullen we contact omschrijven als humeur of gedrag.

Het basisdoel van ons concept is dat we de gebruiker willen laten beleven dat je jouw contact met de omgeving, beïnvloedt. Het gaat er hier om dat jou gedrag, jouw leefomgeving bepaald. Niet alleen de leefomgeving, maar ook ander gedrag van personen (gedrag van anderen kun je namelijk ook beïnvloeden blijkt uit de “Roos van Leary”). Het uitgangspunt is het principe van Karma. Positief gedrag leidt tot positief gedrag en negatief leidt tot negatief gedrag. Dit betekend dat als jij een pesthumeur hebt, dat jou leefomgeving ook automatisch een pesthumeur heeft. We kennen het principe dat als iemand een pesthumeur heeft, altijd “alles” tegenzit. Wij denken dat dit wordt bepaald door jouw eigen humeur of gedrag.

Om je humeur te kunnen aflezen zullen we kijken naar gezichtsuitdrukkingen. Er zijn zes basisgezichtsuitdrukkingen namelijk:

- verdrietig

- vrolijk

- afschuw

- boos

- verbaasd

- angst

Elk van deze gezichtsuitdrukkingen hebben een bepaalde manier van plaatsing van de verschillende facetten van het gelaat. Deze gezichtsuitdrukkingen willen we graag meten en op basis daarvan kunnen we een omgeving creëren die hetzelfde is als hun humeur. Om deze humeuren te kunnen visualiseren hebben we verschillende manieren, bijvoorbeeld met kleuren, geuren en warmte.

Hoeft geen oplossing te zijn!

Humeur = contact met je leefomgeving.

Alles zit vandaag tegen, dat komt door jou.

Niet technisch haalbaar om alle gezichtsuitdrukkingen te laten zien, maar misschien maar 2 laten zien, bijvoorbeeld tegenovergestelde

Projectplan

Hoi mannen! (dit blijf ik maar zeggen :p)

Ik ben bezig het projectplan aan te vullen, maar ik mis nog pepijn zijn rolbeschrijving en zijn persoonlijke planning. Pepijn? Zou je zo lief willen zijn om die nog even op te sturen :P

En Frank, ik heb je telefoonnummer helemaal niet! Zou jij ook zo lief willen zijn om die te geven? :)

Plaats maar reacties ofzo!

Fenna.

woensdag 9 mei 2007

Beïnvloeden van emotie/gedrag (Bas)

Geur & Emotie
Geur in een oerinstinct. Drie dagen na de geboorte van een baby is deze al in staat de geur van de moeder te herkennen, terwijl het zicht nog niet geheel ontwikkeld is.
We kunnen zo'n vier- tot achtduizend geuren herkennen. Als we iets ruiken, wordt dat direct in verband gebracht met een gevoel of herinnering. Vaak is dat het gevoel dat aanwezig was bij de kennismaking met en opslag van de geur. Dat komt doordat een geur direct naar het zogeheten limbisch systeem wordt gestuurd, zonder eerst de gang door de hersenen te maken. Dat laatste gebeurt wel bij het horen, zien en voelen.

Wat kan geur voor ons doen?

Hieronder staan een paar geuren en hun werking.

Geranium
Ontspant en bant negatieve gedachten uit

Basilicum
Helpt positief denken en prima middel tegen examenvrees

Bergamot
Werkt ontspannend en opwekkend

Kamille
Brengt in een mildere stemming

Cederhout
Helpt om te dingen te accepteren zoals ze zijn. Geeft beschermend gevoel bij verdriet en pijn

Citroen
Geeft fris en vrij gevoel; vermoeidheid neemt af; versterkt het concentratie vermogen

Lavendel
Ontspant, verdrijft negatieve gedachten werkt hunstig bij mensen die moeite hebben met in slaap komen

Den
Geeft in tijden van eenzaamheid troost en kracht. Helpt ook bij een te veel aan stress

Rozemarijn
Opwekkend en stimuleert de wilskracht. Problemen maken plaats voor vreugde.

Er zijn er nog veel meer, maar die kunnen altijd nog opgezocht worden.


Geluid & Gedrag/Emotie

Bij het onderzoek naar audio gedrag en het onbewuste, stuitte ik op zogenaamd Oasis Tapes. Dat zijn CD met rustgevende muziek en geluiden, ondersteunde door een voiceover. Er staan versies op waar je de voice over duidelijk kunt horen en versies waarbij de boodschap subliminaal wordt uitgezonden. Ik heb geen idee of we aan deze cd's kunnen komen, maar misschien is het wel iets om verder onderzoek naar te doen.

Dit zijn de CD's die er verkrijgbaar zijn:

Oasis CD 1 – DE GENEZENDE WATERVAL
Oasis CD 2 – RELAXPERIENCE
Oasis CD 3 – BEGELEIDE DIEPTE-ONTSPANNING
Oasis CD 4 – ZELFWAARDERING
Oasis CD 5 – VOEL JE BETER
Oasis CD 6 – TEMPEL OP DE BERG / HET ONZE VADER
Oasis CD 7 – ZELFWAARDERING VOOR KINDEREN
Oasis CD 8 – LEVEN ZONDER ROKEN
Oasis CD 9 – SUCCES IN ALLES WAT JE DOET
Oasis CD 10 – GELUKKIG LEVEN
Oasis CD 11 – BETER SLAPEN
Oasis CD 12 – LEVEN ZONDER HOOFDPIJN
Oasis CD 13 - LEVEN ZONDER ANGST


vreugde, verdriet, woede, angst, verbazing en afschuw (Frank)




Taakverdeling komende week

Frank:
Wat voor kleuren horen er bij de verschillende gezichtsuitdrukkingen? 6 moodboards maken (voor elke gezichtsuitdrukking 1)

Bas:
Hoe zien de emoties naast kleur eruit? Geur? Warmte? Subliminaal?

Laurens:
Onderzoek naar de gezichtsuitdrukkingen samen met Pepijn. Welke onderdelen van het gezicht worden wanneer gebruikt?

Pepijn:
Zijn de gezichtsuitdrukkingen te meten? Is dit technisch haalbaar?

Fenna:
Concept verder uittypen, projectplan aanpassen, onderzoek en strategie enigzins uittypen. Wat willen we voor beleving creeeren?

brainstormsessie week 3



dinsdag 8 mei 2007

Westerse interpretatie van Karma (engels)

An academic and religious definition was mentioned above. Millions of people believe in karma and it is a part of many cultures and the psyches of millions of people. Others without religious backgrounds, especially in western cultures or with Christian upbringings, become convinced of the existence of karma. For some, karma is a more reasonable concept than eternal damnation for the wicked. Spirituality or a belief that virtue is rewarded and sin creates suffering might lead to a belief in karma.
According to karma, performing positive actions results in a good condition in one's experience, whereas a negative action results in a bad effect. The effects may be seen immediately or delayed. Delay can be until later in the present life or in the next. Thus, meritorious acts may mean rebirth into a higher station, such as a superior human or a godlike being, while evil acts result in rebirth as a human living in less desirable circumstances, or as a lower animal. Some observers have compared the action of karma to
Western notions of sin and judgment by God or gods, while others understand karma as an inherent principle of the universe without the intervention of any supernatural Being. In Hinduism, God does play a role and is seen as a dispenser of karma; see Karma in Hinduism for more details. The latter understanding, without intervention is the view of Buddhism and Jainism.
Most teachings say that for common mortals, being involved with karma is an unavoidable part of daily living. However, in light of the Hindu philosophical school of
Vedanta, as well as Gautama Buddha's teachings, one is advised to either avoid, control or become mindful of the effects of desires and aversions as a way to moderate or change one's karma (or, more accurately, one's karmic results or destiny).
Some people have problems with the
Buddha's teaching on karma. The teaching goes that,

First, action really is happening — it is not an illusion.

Second, the doer is responsible for their actions. There is no outside force like the stars or some good or evil being acting through them. One is responsible for their own choice.

Third, one's actions have results — they are not just writing on the water — and those results can be good or bad depending on the quality of the intention behind the act.

Spiritism
Main article:
Spiritist doctrine
In Spiritism, karma known as "the law of cause and effect", plays a central role in determining how one's life needs to be. Spirits are encouraged to choose how (and when) to suffer retribution for the wrong they did in previous lives. Disabilities, physical or mental impairment or even an unlucky life are due to the choices a spirit makes before incarnating (that is, before being born to a new life).
What sets Spiritism apart from the more traditional religious views is that it understands karma as a condition inherent to the spirit, whether incarnated or not: the consequences of the crimes committed by the spirit last beyond the physical life and cause him (moral) pain in the afterlife. The choice of a life of hardships is, therefore, a way to get rid of the pain caused by moral guilt and to perfect qualities that are necessary for the spirit to progress to a higher form.
Because Spiritism always accepted the plurality of inhabited worlds, its concept of karma became considerably complex. There are worlds that are "primitive" (in the sense that they are home to spirits newly born and still very low on intellect and morals) and a succession of more and more advanced worlds to where spirits move as they are elevated. A spirit may choose to be born on a world inferior to his own as a
penance or as a mission.
New Age and Theosophy
The idea of karma was popularized in the
Western world through the work of the Theosophical Society. Kardecist and Western New Age reinterpretations of karma frequently cast it as a sort of luck associated with virtue: if one does good or spiritually valuable acts, one deserves and can expect good luck; conversely, if one does harmful things, one can expect bad luck or unfortunate happenings. In this conception, karma is affiliated with the Neopagan law of return or Threefold Law, the idea that the beneficial or harmful effects one has on the world will return to oneself. Colloquially this may be summed up as 'what goes around comes around.'
There is also the metaphysical idea that, because karma is a force of nature and not a sentient creature capable of making value judgments, karma isn't about good and evil deeds, because applying those labels would be judgmental, but that it is about positive and negative energy, where negative energy can include things not seen as "being bad" like sadness and fear, and positive energy can be caused by being creative and solving problems as well as by exuding love and doing virtuous acts.
[citation needed]It is referred to as "omniverse karma" or "omni-karma"[citation needed] because it requires the existence of an omniverse, that space that contains all possible universes. The omniverse idea includes concepts such as souls, psychic energy, synchronicity (a concept originally from psychoanalyst Carl Jung, which says that things that happen at the same time are related), and ideas from quantum or theoretical physics.

http://en.wikipedia.org/wiki/Karma#Western_interpretation


figuur a) 'Leary roos'
Wat is de oorzaak van gedrag?

De "Roos van Leary"-test
Leary heeft in 1957 een model ontworpen waarmee relaties tussen mensen in kaart gebracht kunnen worden: de zogenaamde "Roos van Leary". Dit model kan behulpzaam zijn voor het verkrijgen van meer zicht op het betrekkingsniveau.
Uit veel onderzoeken in de sociale wetenschappen naar menselijke relaties komen telkens twee hoofddimensies naar voren:1. een dimensie rond controle, invloed en dominantie;2. een dimensie rond intimiteit en affectie.
Dat wil zeggen, wanneer mensen met elkaar omgaan, speelt er enerzijds steeds iets van macht en invloed of het ontbreken daarvan en anderzijds iets van persoonlijke afstand of nabijheid.
De eerste dimensie betreft de mate waarin mensen invloed op elkaar uitoefenen. Aan het ene uiterste van deze dimensie vinden we "veel invloed" (macht, overheersing, dominantie en dergelijke), aan het andere uiterste "weinig invloed" (volgzaamheid, onderwerping en dergelijke). De invloedsverdeling tussen gesprekspartners kan dan ook verschillende vormen aannnemen. Wanneer de invloedsverdeling gelijk is, spreken we van een symmetrische relatie. Wanneer ze ongelijk is van een complementaire relatie.
De tweede dimensie betreft de vraag naar hoe persoonlijk of afstandelijk de betrokkenen met elkaar omgaan. Op deze dimensie gaat het meer om vragen van samenwerking of tegenwerking, sympathie of antipathie, affectie of afwijzing en alle varianten hiertussen. Aan het ene uiterste van de samenwerkingskant plaatsen we coöperatieve gedragingen als ondersteunen, helpen en assisteren; aan het andere uiterste allerlei gedragingen die juist afstand scheppen en tegenwerking impliceren.
Gaat de eerstgenoemde dimensie over de thematiek "boven of onder", de tweede dimensie gaat over "dichtbij of veraf" ofwel "samen of tegen". Leary heeft zijn model gebaseerd op deze twee dimensies: de "boven-onder" dimensie tekent hij verticaal, de "tegen-samen" dimensie horizontaal. (Zie figuur a). Met dit model kunnen we symmetrische en complementaire interacties beter aangeven. In principe zijn heel wat symmetrische en complementaire interacties denkbaar. Telkens wanneer gedrag uit een bepaalde sector, zeg leidend gedrag of agressief gedrag, beantwoord wordt met gelijksoortig gedrag, dus met eveneens leidend of agressief gedrag, is dit een symmetrische interactie. Telkens wanneer gedrag uit een bepaalde sector, bijvoorbeeld weer leidend of agressief gedrag, beantwoord wordt met gedrag uit de tegenoverliggende sector in de andere cirkelhelft, dus met afhankelijk of met opstandig gedrag, is dit een complementaire interactie. Op grond hiervan zijn de complementaire interacties uit figuur b mogelijk.
Uit onderzoek is gebleken dat de volgende complementaire patronen veruit het meest voorkomen in groepen: - leidend-afhankelijk, en omgekeerd: afhankelijk-leidend;- helpend-meewerkend, en omgekeerd: meewerkend-helpend;- competitief-agressief, en omgekeerd: agressief-competitief.
Wat bertreft symmetrie komen de volgende patronen in groepen het meest voor: - meewerkend-meewerkend ("samen"-"samen");- afhankelijk-afhankelijk ("samen"-"samen");- agressief-agressief ("tegen"-"tegen");- competitief-competitief ("tegen"-"tegen").
Met andere woorden: "samen"-gedrag van de één wordt meestal beantwoord met "samen"-gedrag van de ander. "Tegen"-gedrag van de één roept meestal nieuw "tegen"-gedrag op.

maandag 7 mei 2007

Onderzoeksvragen + onderzoek Individualisering, Pepijn

- Wat is individualisering?

“Individualisering is het proces waardoor mensen zelfbewuster en meer als individu in plaats van als groep in de samenleving komen te staan. Dit proces is met de industrialisatie op gang gekomen en tegenwoordig wordt de Westerse wereld als geïndividualiseerde wereld gezien. Je zal zelf meer denken dan de groep laten denken.” – Wikipedia

Individualisering is een historisch, sociaal en cultureel proces dat al sinds eeuwen in de westerse samenleving werkzaam en nog altijd gaande is. Er bestaat een neiging om ieder teken van verminderende sociale cohesie te beschouwen als een bewijs van toenemende individualisering. Mensen zouden zich steeds minder van elkaar aantrekken en zich niet meer voor het lot en het leed van anderen interesseren.Door de sociale wetenschappen wordt individualisering niet per se als een ongewenst proces of als een bron van voortdurende zorg beschouwd. Ze is bovendien zo alom aanwezig en zozeer verbonden met de manier waarop mensen leven en oordelen, dat een niet-gendividualiseerde vorm van bestaan voor de meeste mensen niet eens denkbaar zou zijn, laat staan dat die hen gelukkig zou maken.Individualisering is op zich niet een goede of een slechte ontwikkeling. In eerste instantie is ook niet de morele beoordeling ervan interessant, maar de empirische verkenning van wat op de verschillende gebieden van het samenleven onder die noemer schuilgaat.


- Wat zijn de gevolgen van individualisering? (is dit positief of negatief?)

De gevolgen van individualisering zijn niet zwart-wit. Ze zijn niet uitsluitend positief of negatief, en vaak ook niet precies aan te wijzen. Het is een groeiproces dat al heel lang aan de gang is, en steeds verder gaat. Een mooi voorbeeld van individualisatie is de emancipatie van de vrouw. Dit proces is al erg lang bezig, en nog lang niet worden vrouwen overal gelijk als mannen behandeld. De emancipatie zelf is dus een voorbeeld van individualisatie. De gevolgen hiervan kennen we allemaal, en naar mijn mening zijn die erg positief.
Een ander voorbeeld dat goed laat zien hoe lang individualisering al gaande is, is de verandering in sociale mobiliteit. Sociale mobiliteit is de mogelijkheid voor een individu, familie of groep mensen om een maatschappelijk hogere positie te bereiken. Voor de Franse Revolutie was het voor veel mensen onmogelijk om een hogere positie te bereiken, omdat men in een standenmaatschappij leefde. Werd je geboren in een lage stand, dan bleef je daar. Je kon niet zomaar hogerop komen. Tegenwoordig is dat natuurlijk heel anders met het huidige onderwijs. De mate van onderwijs is bepalend voor je maatschappelijke carrière, niet de geboorte in een stand. Wil je een goede baan, dan zul je daar dus zelf hard voor moeten werken.
Mensen vinden het altijd fijn om het positieve te laten overrompelen door het negatieve. Men ziet eerder de negatieve gevolgen dan de positieve. Een negatief gevolg kan ik je zo geven: Ik zou niet weten hoe de mensen in mijn straat heten. Een positief gevolg? Door de individualisering is men vrij om te gaan en staan waar men wil. Men kan voor steeds een andere groep kiezen om toe te behoren, waar men zich op dat moment (in de levensfase) of op ogenblik (van de dag) fijn bij voelt.
Als we gaan kijken naar de gevolgen in de (nieuwe) media, dan kennen we de gevolgen ook. Internet wordt steeds belangrijker, haast iedere commercial op de tv geeft een website waar de kijker naderhand meer informatie kan vinden/verder gehersenspoeld wordt. Reclames worden steeds vaker een beleving waarbij de gebruiker centraal staat. De klant is nog meer koning dan dat ie ooit is geweest.

- Wat is de toekomst van individualisering?

Geen antwoord op te geven.

- Wat heeft wonen met individualisering te maken?

Nederland telt bijna 16 miljoen inwoners, wat betekent dat de Nederlandse samenleving bijna 16 miljoen individuen omvat. Vergeleken met vorige generaties zijn ze steeds minder geneigd en genoodzaakt in grote eenheden met elkaar te leven. Tussen 1960 en 2000 steeg het aantal inwoners met 40%, maar het aantal huishoudens verdubbelde, van iets meer dan 3 miljoen tot bijna 7 miljoen. Het aantal leden per huishouding is in die tijd gedaald van bijna 3,6 tot minder dan 2,3. Op dit moment wordt ruim één op de drie huishoudens gevormd door een alleenstaande, terwijl dat in 1960 nog voor één op de acht huishoudens gold.
Deze cijfers laten ook zien dat het kindertal per gezin sterk gedaald is de laatste tijd. Daarnaast gaan gaat men tegenwoordig meer dan vroeger sneller uit huis, en vaak ook nog als vrijgezel. Wie wel gaat samenwonen gaat vaak nog niet meteen het huwelijksbootje in. Later komt het daar meestal wel van, maar dit uitstel is te zien als uitdrukking van een streven naar een langer behoud van eigen identiteit en een grotere persoonlijke autonomie in de vormgeving van het eigen leven. Ook in een relatie wordt individualisering zo steeds meer voelbaar en zichtbaar: men wordt partner van elkaar en heeft een relatie met elkaar. Dat is iets anders dan samen een echtpaar worden. Het blijven gebruiken van de meisjesnaam in het huwelijk symboliseert voor veel vrouwen hun zelfstandigheid: maatschappelijk en persoonlijk. De verkleining van de huishoudens komt ook door het toegenomen aantal echtscheidingen. Daardoor ontstaan meestal twee huishoudens.
Dit bovenste komt voort uit een onderzoek van het SCP. Het zijn feiten die we niet zozeer merken. We merken eerder dat onze buren vreemden voor ons worden.

Onderzoek Fenna (wordt nog aangevuld)

- Op welke aspecten kun je gedrag beïnvloeden?

“Wie het gedrag wil beïnvloeden met beginnen met het beïnvloeden van de attitude”, zegt psycholoog Tertoolen in zijn stuk.

In de communicatie zie je dat marketeers graag gedrag willen beïnvloeden. Dit doen ze door overreding (ook wel persuasion genoemd). Dit is het proces van communicatie dat tot doel heeft attitudes te vormen of te veranderen (boek mediapsychologie).

Andere belangrijke punten die Tertoolen noemt:

- Om een attitude te veranderen kun je gebruik maken van coginitieve dissonantie (zie ook sheets van attitude en gedrag van Roos Boink).
- Koppel het gewenste gedrag aan alles wat hij/zij fijn, lekker en prettig vindt.
- Meer dan de helft van alle menselijke beslissingen wordt op grond van emoties gemaakt.
- De mens is een sociaal wezen, verblijft vrijwel constant in het bijzijn van soortgenoten en laat zich ook in ruime mate door hen beïnvloeden.
- We doen graag wat we denken dat belangrijke anderen in onze omgeving vinden dat we zouden moeten doen.

Uit de sheets van Roos Boink

Gedrag wordt gestuurd door:

-
Motivatie (probleem + (verwachte) oplossing
- Context: tijd en ruimte
- Kennis: ervaring en vaardigheden
- Houding: bijvoorbeeld gadgetfreak versus technofoob
Maar vooral: continu wisselende combinatie hiervan

Theorie van Fishbein en Azjen

Voordat gedrag wordt gevormd spelen een aantal aspecten een rol:

- Voorafgaand gedrag
-
Attitude
-
Sociale norm
-
Eigen effectiviteit
-
Factoren hierboven bepalen samen of iemand de intensie heeft bepaald gedrag te vertonen.
-
Vaardigheden en barrières kunnen dit gedrag nog in de weg zitten

Verder kan ik veel informatie over het Elaboration Likelyhood Model gaan typen, maar dit heeft vooral met het beïnvloeden van gedrag op het gebied van communicatie te maken. Wij willen natuurlijk ook gaan communiceren met onze gebruiker met onze installatie, maar op een andere manier.

Ook geur kan gedrag beïnvloeden zoals dit artikel beschrijft:
http://mihai.punt.nl/index.php?r=1&id=328012&tbl_archief=0

Geuren kunnen onbewust ons gedrag beïnvloeden. Denk ook eens aan het ventilatiesysteem bij de ingang van de Albert Heijn, waarbij je de verse broodjes van de bakkerijafdeling ruikt.

Rob Holland, Merel Hendricks, and Henk Aarts hebben testen gedaan om te kijken of geur gedrag kan beinvloeden. Dit hebben ze gedaan met citroengeur. Er werden woorden laten zien op een beeldscherm met woorden die te maken hadden met schoonmaak en woorden die niets te maken hadden met schoonmaak. De reactietijd was veel sneller in het herkennen van schoonmaakwoorden als er een schoonmaakmiddelgeur (die citroengeur) aanwezig was. Ze hebben ook andere testen gedaan, zie daarvoor het artikel.

Controle door projectleidster

Zeg lezen jullie de artikelen wel? Even controleren :P Laat een reactie achter :)
Ennuh... waar blijven jullie onderzoeksresultaten? ;)

Onderzoeksvragen

Onderzoeksvragen

Hoofdvraag
Hoe kan contact invloed hebben op iemands leefomgeving?

Deelvragen

Frank:
- In hoeverre zijn mensen zich ervan bewust dat hun gedrag invloed heeft op hun directe leefomgeving?
-
Wat doen mensen om hun gedrag te veranderen?

Laurens:
- Wat is Karma?
-
Wat voor rol speelt Karma in de westerse wereld
-
Wat voor oorzaken heeft iemands gedrag?
-
Hoe meet je iemands gedrag?

Pepijn:
- Wat is individualisering?
-
Wat zijn de gevolgen van individualisering? (is dit positief of negatief?)
-
Wat is de toekomst van individualisering?
-
Wat heeft wonen met individualisering te maken?

Fenna:
-
Op welke aspecten kun je gedrag beïnvloeden?
-
In hoeverre wordt gedrag positief of negatief ervaren? Waar ligt die grens? (wat is bijvoorbeeld lief zijn)
-
Is er een verschil van dat positieve of negatieve effect op de leefomgeving?
-
Wat voor verschillende gemoedstoestanden zijn er?

Bas:
-
In hoeverre is contact belangrijk voor een individu?
-
Op welke plek van iemands leefomgeving vindt het meeste contact plaats?


(Hoe beïnvloed je een reactie van een omgeving?)
Eigenlijk bedoelen we met contact, gemoedstoestand! Maar dit is ook een vorm van contact. Je maakt contact met de installatie door middel van je gemoedstoestand.

Matrix reloaded (oorzaak en gevolg)

Actie -> Reactie

Gekozen Concept

Contact heeft invloed op leefomgeving

Het concept is gebaseerd op Karma en de 3e wet van Newton. We willen een installatie maken die reageert op het contact van de gebruiker. We gaan daarvan uit dat bijvoorbeeld positief gedrag leidt tot positief feedback.

Wat Pauline heeft gezegd tijdens de projectbegeleiding is dat we die doelgroep die we hadden gekozen even opzij moeten zetten. Ze vond het een leuk idee en hebben toestemming gekregen om met dit concept verder te gaan. Een leuke quote die ze nog noemde: "What goes around, comes around", past hier goed bij.

We moeten weer even vrij nadenken over dit concept. Ik stel daarom voor dat we onderzoeksvragen opstellen en die gaan beantwoorden in korte periode (aangezien de onderzoeksperiode bijna voorbij is).

Als we dit hebben gedaan, gaan we het concept verder uitwerken. Hierbij gaan we ook nadenken over welke beleving we willen meegeven en welke strategie.

Meer over wat Pauline heeft gezegd tijdens de projectbegeleiding staan in de Notulen. Deze Notulen zijn te vinden in het projectplan (deze zal binnenkort weer gepubliceerd worden).

Individualisering (Frank)

Individualisering van de maatschappij (Frank)

Individualisering
Individualisering is een kenmerk van deze tijd, zo kan je vaak horen. Dat maakt mensen minder afhankelijk van anderen en stelt mensen in de gelegenheid om keuzen te maken. Is die samenleving met meer ruimte voor individuele keuzen nou juist minder of meer geschikt voor het opbouwen en onderhouden van sociale netwerken? Die vraag geldt zowel voor mensen met als zonder handicap. Sommigen zien individualisering als een kenmerk, dat de sociale verbinding tussen mensen ondermijnt. Anderen zijn optimistisch en zien dat individualisering juist
leidt tot nieuwe vormen van samenhang en betrokkenheid tussen mensen, bijvoorbeeld in de eigen wijk. Leven we in een goede of slechte tijd voor het opbouwen en onderhouden van sociale netwerken voor en door mensen met een handicap?


Zelfgekozen afhankelijkheid
Individualisering maakt het ons mogelijk, en moeilijk, om zelfgekozen verbindingen aan te gaan in meerdere netwerken, die bovendien niet constant zijn. Het actualiseren van je eigen levensontwerp vraagt van ons:


- zich weten te voegen in de hiervoor relevante netwerken.
- zich te beheersen, respectievelijk te ontwikkelen om aan de elders gestelde eisen te kunnen voldoen.
- in een veelvoud van netwerken te kunnen integreren en door de uitgebreide contactmogelijkheden een groter bereik weten te verkrijgen.
- bereid en in staat te zijn om te onderhandelen en aan anderen iets te bieden waar we iets voor terug krijgen.

Individualisering betekent een toenemende zelfgekozen afhankelijkheid en leidt tot vergroting van het langetermijnperspectief van het individu. Daarnaast betekent individualisering een toenemende keuzevrijheid, op voorwaarde dat het individu de beschikking heeft over de middelen om de nieuwe mogelijkheden te benutten (juiste contacten, geld, kennis en vaardigheden etc.). Individualisering wordt dan ook omschreven als ‘het proces waarbij het individu probeert zich zo effectief mogelijk in te voegen in de ketens van afhankelijkheid’.


http://www.zetnet.nl/zetnet3/netwerk.php?id=17&uitgave=2


Individualisering: verwording of verworvenheid?
Al is 'individualisering' pas in de maatschappelijke en politieke discussie van de jaren tachtig een toverwoord geworden, de zaak waarom het gaat is niet van vandaag of gisteren. Als we onder individualisering het proces verstaan waarbij traditionele maatschappelijke verbanden (dorp, buurt, klasse, gezin, kerk etc.) gaandeweg hun functie verliezen en de enkeling zelf steeds meer tot knooppunt van zijn denken en handelen en tot integratiecentrum van zijn sociale betrekkingen wordt, dan moeten we voor het begin van dit proces op zijn minst een paar eeuwen terug. Dat de bepalende factoren van het individualiseringsproces zo diep verankerd liggen in de fundamenten van onze cultuur relativeert al meteen een flink deel van de discussies rondom het thema. Individualisering is een onomkeerbaar proces, en er voor of tegen zijn lijkt net zoveel zin te hebben als voor of tegen een regenbui of aardverschuiving te zijn.



http://home.hetnet.nl/~delangef/pubindividualisering.htm