vrijdag 11 mei 2007

Belevingsstrategie

Van te voren willen we vaststellen dat contact voor ons communicatie met je omgeving is. We kunnen dit omschrijven als humeur of gedrag met je omgeving. We hebben het in dit geval over je leefomgeving, aangezien ons hoofdthema van ons project ‘Wonen’ is. Vanaf nu zullen we contact omschrijven als humeur of gedrag.

Het basisdoel van ons concept is dat we de gebruiker willen laten beleven dat je jouw contact met de omgeving, beïnvloedt. Het gaat er hier om dat jou gedrag, jouw leefomgeving bepaald. Niet alleen de leefomgeving, maar ook ander gedrag van personen (gedrag van anderen kun je namelijk ook beïnvloeden blijkt uit de “Roos van Leary”). Het uitgangspunt is het principe van Karma. Positief gedrag leidt tot positief gedrag en negatief leidt tot negatief gedrag. Dit betekend dat als jij een pesthumeur hebt, dat jou leefomgeving ook automatisch een pesthumeur heeft. We kennen het principe dat als iemand een pesthumeur heeft, altijd “alles” tegenzit. Wij denken dat dit wordt bepaald door jouw eigen humeur of gedrag.

Om je humeur te kunnen aflezen zullen we kijken naar gezichtsuitdrukkingen. Er zijn volgens de theorie van Ekman, Friesen en Ellesworth zes basisgezichts-uitdrukkingen namelijk:

- Verdrietig (verdriet)

- Vrolijk (vreugde)

- Afschuw (walging)

- Boos (woede)

- Verbaasd (verassing)

- Angst (angst)

Elk van deze gezichtsuitdrukkingen hebben een bepaalde manier van plaatsing van de verschillende facetten van het gelaat. Deze gezichtsuitdrukkingen willen we graag meten en op basis daarvan kunnen we een omgeving creëren die hetzelfde is als hun humeur. Om deze humeuren te kunnen visualiseren hebben we verschillende manieren, bijvoorbeeld met kleuren, geuren en warmte.

De omgeving willen we visualiseren door middel van een object dat wij belangrijk achten voor de leefomgeving van een persoon. Uit ons onderzoek blijkt dat schilderijen dienen als verfraaiing van iemands leefomgeving, en dat deze bevorderlijk zijn voor iemands humeur.

De installatie moet een soort schilderij worden, dat de leefomgeving van de gebruiker weerspiegeld. Dit kan in de vorm van een weerspiegeling van de ruimte waarin het schilderij hangt of in de vorm van een landschap.

De gezichtsuitdrukking van de gebruiker wordt door de installatie gescand en deze geeft feedback door het humeur van de gebruiker weer te geven in het schilderij.

De gebruiker ziet direct zijn leefomgeving veranderen, naarmate zijn humeur verandert. Hiermee willen we vertellen dat iemand zijn humeur zijn leefomgeving kan beïnvloeden.

Kortom de gebruiker kan er dus zelf voor zorgen dat zijn leefomgeving als positief wordt ervaren, naarmate zijn houding en gedrag (humeur) positief is.

Geen opmerkingen: