vrijdag 27 april 2007

Concepten

Concepten Habitat

Tijdens onze brainstormsessies hebben we verschillende concepten weten te formuleren. We hebben hier drie concepten die volgens ons het beste waren uitgehaald. De concepten zijn nog heel breed en moeten nog afgebakend worden. Het gaat er om dat we alvast een uitgangspunt hebben, zodat we de komende weken één van de concepten kunnen uitwerken. We hebben nog geen rekening gehouden met randvoorwaarden.

Dieren
In ons eerste concept staan dieren centraal. We hebben bij dit concept twee verschillende uitgangspunten, maar het gaat erom dat we de gebruiker willen laten voelen hoe het is om een dier te zijn. Bij het eerste uitgangspunt willen we de gebruiker laten voelen hoe het is om een huisdier te zijn. Het uitgangspunt staat dicht bij het thema wonen en de gebruiker is in dit geval een gezinnetje met 2 à 3 kinderen. Dit uitgangspunt heeft echter niet echt een bepaald doel wat we willen bereiken. Het andere uitgangspunt wel.
Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer dieren worden bedreigd door de nieuwbouw. Het gaat om dieren die niet als ‘beschermd’ diersoort wordt beschouwd en dus niet in de Flora en Fauna wet staan. Vaak worden bouwplannen gestaakt, maar het komt nog steeds voor dat de bouwplannen toch worden gecontinueerd. Gelukkig bestaan er partijen en groepen die zich hier voor inzetten, zoals de partij voor de dieren en de vogelbescherming. We willen deze ideeën versterken. We willen graag de gemeente of de opdrachtgevers van deze bouwplannen laten zien hoe het is om zo’n bedreigd diersoort te zijn. Hierdoor willen we ze aanzetten tot gedrag (affectie). Ze zullen door ons concept beleven hoe het is om een bedreigde diersoort te zijn en daarmee proberen we dat de doelgroep hier rekening mee zal gaan houden in de plannen van de nieuwbouw.
Het kan worden vergeleken met de Pandadroom van de Efteling. Hier is een vergelijkbaar concept opgebouwd om de gebruiker te laten beleven dat de dieren in het regenwoud worden bedreigd.

3e wet van Newton
Ons tweede concept is gebaseerd op de wet van Newton, of te wel actie-reactie. We willen de gebruiker laten ervaren dat als je contact (positief of negatief) maakt met je omgeving dat je dan datzelfde contact terug krijgt (positief of negatief). We kunnen hier als doelgroep de geïndividualiseerde mensen voor aanspreken. Het gaat om mensen die zelfverzekerd, arrogant en vooral denken dat ze zelf “alles” zijn. We willen deze mensen laten beleven dat je door jouw gedrag jouw omgeving kunt bepalen en dus veel meer in je leven kan bereiken.

Virtueel versus fysiek
Het derde en tevens laatste concept gaat over de wereld van virtuele sociale contacten. De doelgroep zijn mensen die verslaafd zijn aan de digitale wereld. Ze hebben naast deze verslaving geen sociaal leven meer. We willen deze mensen laten beleven dat fysiek sociaal contact heel belangrijk is. Anderzijds willen we laten beleven hoe de maatschappij tegen deze mensen aankijkt. De doelgroep waar we het over hebben zijn vaak mensen die moeilijk contact kunnen leggen in het echte leven. Ze zijn onzeker en zoeken daarom een 2e digitaal leven waarbij anonimiteit een grote rol speelt. We zouden daarom misschien een soort van cursus kunnen geven hoe ze beter contact kunnen leggen.

Beleving van dieren

Karma

Karma
Van Wikipedia
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karma
Karma (Sanskriet कर्म van de wortel kṛ, "doen", actie, effect, bestemming) (Pāli: Kamma) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat het idee inhoudt dat alles wat we doen, denken en zeggen weer bij ons terug komt. Karma omhelst de volledige cyclus van oorzaak en gevolg.
Karma is de som van alle individuele impulsen, gedachten, woorden, handelingen in heden verleden en toekomst. Het effect daarvan creëert de ervaringen (van heden, verleden en toekomst) en maakt ieder individu verantwoordelijk voor het eigen leven, vreugde en pijn, voor zichzelf en voor anderen.
In de religies die van
reïncarnatie uitgaan breidt karma zich uit door het huidige en de vele vroegere en latere levens.
Karma wordt gezien als een natuurwet. Het is de wet van "actie en reactie". Er is dus niet een God die meteen straft, maar in de natuur is een inherent evenwichtsmechanisme aan het werk. De natuur zoekt in alles het evenwicht vanzelf. Een gunstige handeling heeft van nature gunstige gevolgen voor de ontwikkeling, en slechte (amorele) acties hebben slechte of onplezierige gevolgen.
Het resultaat van het karma dat nú gemaakt wordt, kan in dít leven óf, met enig uitstel, in een volgende leven ontstaan. Dingen die we nu meemaken kunnen dan ook een resultaat zijn van een actie die we in het huidige leven of in een vorig leven uitgevoerd hebben. Het resultaat van een actie wordt vipāka (pāli) genoemd.
Het begrip karma werd in het westen geintroduceerd door de
theosofie. Als afsplitsing daarvan heeft ook de antroposofie het begrip karma geïncorporeerd. In deze leer gaat het om de lessen die de ziel in het menselijke leven heeft te leren. Door de introductie van Yoga en meditatietechnieken is het begrip verder in het westen doorgedrongen. Deze technieken worden tevens aanbevolen om het effect van karma te neutraliseren of om "karma op te lossen".
In het
Nederlands komt dit tot uitdrukking in spreekwoorden als:
Wie goed doet, goed ontmoet.
Boontje komt om zijn loontje.
Wat je zaait zul je oogsten.
Wie wind zaait, zal storm oogsten.
[bewerk] Wedergeboorte
Beide systemen leren dat Karma datgene is wat de eeuwige (zonder begin of eind) cyclus van geboren worden, sterven en weer geboren worden in stand houdt. Het doel van alle yogasystemen is bevrijding daaruit. (zie:
Rad van wedergeboorte)
[bewerk] Citaat
Ik ben de eigenaar van mijn karma,De erfgenaam van mijn karma,Geboren door mijn karma,Gerelateerd aan mijn karma.En leef ondersteund door mijn karma.Van elke actie die ik doe,Goed of slecht,Daar ben ik erfgenaam van.Zo zou een monnik steeds weer moeten reflecteren.
-- Boeddha (Anguttara Nikaya,I.87f)

Door: Laurens de Gier

World of Warcraft vs. Sociale leven

In een filmpje op Youtube (terug te vinden op http://www.youtube.com/watch?v=OVyzeZA5p7Q) wordt er onder andere gepraat over de sociale gevolgen van World of Warcraft. De mensen die heir worden geïnterviewd zijn allemaal fanatieke spelers van het spel.
Het opvallende van de documentaire is dat iedereen wel een ander opvatting heeft over de gevolgen. De een die maakt volop virenden online en de andere helemaal niet. Afspraken met vrienden worden wel eens afgeblazen, zodat ze kunnen WoW’en, maar daar tegenover staat dat als de mensen aan het spelen zijn, dat ze vooral met hun vrienden online aan het spelen zijn. Bij een van de ondervraagde is eht sociale leven erop vooruit gegaan, omdat er nu vrienden bij hem langs komen met hun laptop, zodat ze met alle kunnen spelen.

In het filmpje “World of Warcraft: Hobby or Addiction?” (http://www.youtube.com/watch?v=9hcECv8w4YY&mode=related&search=) wordt er gepraat over dat er relaties zijn stukgelopen door World of Warcraft en dat er geen tijd meer aan school wordt besteed.
Ook komt er een artikel voorbij dat een kind was gestikt doordat de ouders te druk bezig waren met World of Warcraft en geen aandacht besteden waren aan hun kind.
(Dit artikel is terug te vinden op: http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=59697)
Het is alleen de vraag of het door Wold of Warcraft komt of doordat het gewoon slechte ouders zijn. Het artikel op ‘http://arstechnica.com/journals/thumbs.ars/2005/6/21/547’ Gaat hier op in.

Door dit soort incidenten is er in Amsterdam een afkickkliniek gestart voor gameverslaafde. Uit dit artikel blijkt dat mensen die game verslaafd zijn ook echt afkickverschijnselen hebben als ze te lang niet meer achter de computer zitten. ‘ Games zijn net zo verslavend als Drugs en Gokken’ wordt er gesteld in het artikel (http://www.msnbc.msn.com/id/13210136/). Dit artikel is ook terug te vinden in de bijlage.

Laurens de Gier

Moodboard - Geïndividualiseerde mensen (zakenlui)

Bedreigde dieren door nieuwbouw

De Flora en Fauna wet die geeft aan welke dieren er bedreigd en dus beschermd worden door de wet. Op de website van faunafonds staat bijvoorbeeld dat alle van nature in Nederland voorkomende zoogdieren worden beschermd, met uitzondering van de huismuis. We zouden dus bijvoorbeeld kunnen laten beleven hoe het is om als huismuis te zijn.
Andere bedreigde (en beschermde) diersoorten kunnen jullie zelf nalezen op de website:
http://www.faunafonds.nl/paginas/FFwet/beschermde_diersoorten.htm


Er zijn ook genoeg partijen die zich inzetten voor bedreigde diersoorten. Bijvoorbeeld de partij voor de dieren die ook aangeeft dat de dieren worden bedreigd door ons eigen toedoen. De partij voor de dieren zet daarom de respectvolle omgang met dieren, mensen de natuur centraal. Meer informatie over de zaken waar de partij voor de dieren voor staat kun je hier vinden:
http://verkiezingen.zuid-holland.nl/partij/partijvoordedieren


Ook de partij GROENEN zet zich ook in voor dieren en natuur. Zij geven bijvoorbeeld aan dat de rechten van dieren meer gerespecteerd dienen te worden dan in het algemeen in de wet is geregeld. "Dieren kunnn zich niet verdedigen tegen mensen. Het welzijn van de meeste dieren is afhankelijk van menselijk gedrag. Als de woonplaats van dieren wordt bedreigd door bijvoorbeeld stadsuitbreiding of nieuwbouw dan dient met respect voor de dieren naar compensatie te worden gezocht, in plaats van dat maar op zijn beloop te laten. Daarom willen De Groenen dat een portefeuille dierenwelzijn wordt toegevoegd aan de taken van het dagelijks bestuur."
Meer informatie over de partij GROENEN is op de volgende websites te vinden:
http://groenen.politiekactief.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=162321

http://www.degroenen.nl/

Planning



Klik op de afbeelding om de planning groter te zien!

Tweede brainstormsessie






Eerste onderzoek Fenna

http://www.pharosnl.nl/?hoogbegaafd-kindere
Een artikel waarin contact met hoogbegaafde kinderen wordt beschreven. De omgeving speelt daarbij een zeer belangrijke rol. Het is voor volwassen moeilijk om deze kinderen te begrijpen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe men daarmee kan omgaan.

http://www.parship.nl/adviezen/10-tips-om-contacten-te-leggen.xhtml
10 tips om contacten te leggen. Misschien kunnen we er wat mee.

http://www.lancelots.nl/netwerken/training/contact-leggen
Nog een website die informatie biedt over contacten leggen. Hierin wordt bijvoorbeeld uitgelegd dat je als netwerker beter om advies kunt vragen dan direct om hulp of om een opdracht te vragen. Er staat ook een leuke oefening bij waarbij je een scriptje af moet leggen.

http://www.leren.nl/cursus/freelance/acquisitie/contact-leggen.html
Een informatieve website over wederom contact leggen. Hier worden handige tips beschreven bij bijvoorbeeld het houden van een telefoongesprek.

Vandale
Leuk overzichtje van wat contact allemaal wel niet betekent plus alle verschillende soorten contact:
con·tact (het ~, ~en)
1 toestand waarbij twee voorwerpen elkaar raken => aanraking
2 onderlinge communicatie => voeling
3 contactpersoon
4 verbinding van twee elektrische geleidingen
5 elektrische schakelaar
6 grens tussen stollings- en nevengesteente

con·tact·adres (het ~)
1 adres van een contactpersoon

con·tact·ad·ver·ten·tie (de ~ (v.))
1 advertentie waarmee iem. contact zoekt met anderen => kennismakingsadvertentie

con·tact·af·druk (de ~ (m.))
1 niet vergrote fotoafdruk

con·tact·amb·te·naar (de ~ (m.))
1 ambtenaar die als vertegenwoordiger van een ambtelijke instantie het contact onderhoudt met een werkzoekende, een asielzoeker enz.

con·tact·arm (bn.)
1 slecht in staat contacten te leggen => contactgestoord

con·tact·ar·moe·de (de ~ (v.))
1 tekort aan menselijk contact

con·tact·doos (de ~)
1 stopcontact

con·tac·te·ren (ov.ww.)
1 [Belg.] contact opnemen met => benaderen

con·tact·ge·luid (het ~)
1 geluid dat door contact van bouwdelen, vloeren, buizen enz. wordt voortgeplant

con·tact·ge·stoord (bn.)
1 contactarm

con·tact·lens (de ~)
1 lens die direct op het oog gedragen wordt ter verbetering van het gezichtsvermogen

con·tact·lijm (de ~ (m.))
1 thermoplastische lijm die vrijwel onmiddellijk hecht

con·tact·on·der·wijs (het ~)
1 onderwijs dat in een onderwijsinstelling gegeven wordt <=> afstandsonderwijs

con·tact·per·soon (de ~ (m.))
1 iem. die anderen met elkaar in contact brengt => tussenpersoon
2 iem. die in contact geweest is met een drager van een besmettelijke ziekte

con·tact·pro·ces (het ~)
1 proces, veroorzaakt door onderlinge aanraking van stoffen

con·tact·punt (het ~)
1 klein blokje metaal, in een elektrische stroombaan aangebracht waar die herhaaldelijk geopend en gesloten moet worden

con·tact·sleu·tel (de ~ (m.))
1 sleutel waarmee men een auto kan starten

con·tact·sport (de ~)
1 sport waarbij men lichamelijk contact heeft of kan hebben met de tegenstander

con·tact·stoor·nis (de ~ (v.))
1 stoornis die erin bestaat dat men geen of slechts moeizaam contacten kan leggen

Eerste onderzoek Pepijn

Dit spreekt voor zich lijkt me ;)

http://www.movisie.nl/smartsite.dws?id=101675
Themasites van MOVISIE, hieronder staat een selectie van themasites die vooral met kinderen te maken hebben:

http://www.civiq.nl/njoy
&JOY, jongeren en vrijwillige inzet
&JOY wil vrijwilligersorganisaties slimmer maken in het betrekken van jonge vrijwilligers. Deze hele website is daar op ingericht. Wie wil zal hier tot eind 2008 steeds meer informatie vinden over de belevingswereld van jongeren en hoe daarop aan te sluiten.

http://www.nizw.nl/smartsite.htm?id=881
Sociaal Beleid - Intergenerationeel
Jongeren en ouderen zijn sterk aangewezen op voorzieningen in hun buurt maar praten daar nauwelijks over mee. Soms staan zij lijnrecht tegenover elkaar. Intergenerationeel werken helpt de generaties met elkaar in contact te komen. MOVISIE heeft diverse methodieken ontwikkeld waarbij jong en oud elkaar steun bieden, gezamenlijke belangen realiseren of een dialoog aangaan over onderlinge conflicten.

Van deze website:
http://www.nizw.nl/smartsite.htm?id=1950
Multiculturele buurt
Als deuren wijder worden opengezet voor bezoekers uit verschillende etnische bevolkingsgroepen. Als de samenhang tussen welzijnsvoorzieningen in de wijk wordt opgespoord en benut. Als het wijkwelzijnswerk en het ouderenwerk langzaam maar zeker een nieuwe identiteit krijgen. Als u kiest voor scenario's als ruimte scheppen, interactie stimuleren of samenwerking genereren. Dan bent u aardig op weg in het multiculturalisatieproces.

Multiculturalisatie is een ingewikkeld en spannend proces dat een uitdaging betekent voor degenen die ermee aan de slag gaan. Tegelijkertijd vereist het een zorgvuldige en doordachte aanpak. Daarom vindt u op deze website een aantal handvatten, waarmee u het multiculturalisatieproces binnen uw werksituatie en -gebied verder vorm kunt geven.


http://www.ruimtevoorcontact.nl/
De subsidieregeling Ruimte voor Contact wil op lokaal niveau activiteiten stimuleren waarin autochtonen en etnische groepen elkaar ontmoeten. Het doel is om duurzame contacten op te bouwen, zodat mensen elkaar ook in nieuwe situaties weten te vinden. Hier vindt u alle informatie over de regeling.

http://www.huiselijkgeweld.nl/
Alles over huiselijk geweld en de bestrijding ervan. Inclusief een overzicht van alle hulporganisaties. De website is een loket waar beroepsgroepen en publiek terecht kunnen voor informatie. Vraag en antwoord komen bij elkaar.

Van deze website:

Meer dan 100.000 kinderen mishandeld
'Kinderen vaker mishandeld dan aangenomen'
23-04-2007
Jaarlijks worden in Nederland 107.200 kinderen mishandeld. Ongeveer driekwart wordt verwaarloosd, 24.000 kinderen zijn slachtoffer van lichamelijke mishandeling. Dat blijkt uit het grootste onderzoek ooit gedaan naar kindermishandeling, door de Universiteit Leiden.
Hoe groot het probleem is in Nederland, was niet echt bekend. Tot dusver bestonden er schattingen van 50.000 tot 80.000. Voor het eerst is nu op verzoek van de ministeries van Justitie en Volksgezondheid onderzoek gedaan door de Universiteit Leiden. Uit dit onderzoek, waarop RTL Nieuws de hand heeft weten te leggen, is nu duidelijk geworden dat 30 op de 1000 kinderen mishandeld worden in Nederland.
In totaal wordt bijna een kwart van de mishandelde kinderen lichamelijk of seksueel (4700 kinderen) misbruikt, terwijl 19.000 kinderen lichamelijk worden mishandeld. Van dat laatste is volgens de onderzoekers sprake als zo hard is geslagen, dat anderen daarvan de sporen kunnen zien.
Uit het onderzoek blijkt ook wie de grootste kans loopt om kinderen te mishandelen. Veruit het slechtst scoren ouders zonder afgeronde schoolopleiding en werkloze ouders. Kinderen in allochtone gezinnen hebben ook een grotere kans op mishandeling.

http://www.planet.nl/planet/show/id=703370

2.1 Wat doen kinderen op Internet?
Kinderen spelen. Niet alleen met poppen en Knex, maar ook met Internet. En dan bedoelen we niet alleen het spelen van echte spelletjes (games), maar ook het spelen met de techniek, het spelen met de communicatie-mogelijkheden, en het spelen met identiteiten.
Daarnaast gebruiken ze Internet natuurlijk ook voor serieuze zaken, zoals het zoeken van informatie voor school en het regelen van afspraken.
Hier leest u wat kinderen zoal doen op Internet. Elders gaan we in op datgene wat je je kinderen moet vertellen en wat ze moeten weten. Tevens vindt u daar praktische adviezen per leeftijd.

Eerste brainstormsessie



Projectdocument Habitat

Klik hier voor het projectdocument van Habitat.

Eerste onderzoek Frank

leefwereld van dieren:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hond

Het gehoor is bij de hond sterk ontwikkeld. Hij kan hogere frequenties waarnemen dan de mens. Het bereik ligt bij een optimaal gehoor:
  • Mens ~ 20 - 20.000 Hz, maximale gevoeligheid tussen 1000 en 4000 Hz.
  • Hond ~ 15 - 50.000 Hz (sommige bronnen spreken zelfs van 100.000 Hz), maximale gevoeligheid rond 8000 Hz. Honden zijn verder in staat, over een afstand van 25 meter frequenties rond de 1 á 2 Hz te horen.

De beweeglijke oorschelpen van de hond maken het mogelijk om een geluid driedimensioneel te lokaliseren, hij kan dat daarom veel beter dan de mens. Een hond kan de richting waaruit een geluid komt met een afwijking van 2% bepalen (bij de mens meer dan 15%). Bij de beweging van de hondenoren zijn niet minder dan 17 spieren betrokken.

Honden met hangoren hebben een iets zwakker vermogen om geluid te lokaliseren. De oren hebben echter naast hun fysieke functie ook een belangrijke taak bij de communicatie met andere honden, en met de mens. Ook op dit punt zijn honden met hangoren dus enigszins in het nadeel.


Vroeger werd aangenomen, dat honden enkel grijstonen of 'zwart-wit' konden zien. Uit nader onderzoek is echter gebleken dat honden wel degelijk kleuren kunnen zien, maar wel anders dan de mens.

Het oog van de hond bevat, zoals bij alle zoogdieren twee verschillende receptoren. De staafjes zijn voor de waarneming van grijstonen verantwoordelijk, de kegels voor het zien van kleuren. In het oog zijn meer staafjes dan kegeltjes, en staafjes hebben minder licht nodig om een signaal aan de hersenen te geven. De kegeltjes zorgen voor het kleurenzien, indien er genoeg licht aanwezig is.

In het oog van honden is zoals bij de meeste zoogdieren een speciale anatomische structuur (Tapetum lucidum) aanwezig, dat invallend licht terugkaatst, en zo het bestaande licht versterkt. Dit verklaart, waarom honden in de schemering veel beter kunnen zien dan mensen (bij wie deze structuur afwezig is).

Het oog van de hond heeft 2 verschillende types kegeltjes, die op groen of blauw licht reageren. Dit in tegenstelling tot de mens, die over 3 verschillende types beschikt, die op rood, groen en blauw licht reageren. Hierdoor wordt bij de hond maar een deel van het menselijk spectrum afgedekt. Rood is een kleur die de hond niet kent, en als (donker)groen waarneemt. Een rode bal in het gras is voor de hond dus lastig te zien.

Een ander verschil is dat het hondenoog in het bereik rond 430 nanometer (zie tekening) de grootste gevoeligheid vertoont. Bij de mens is dit rond 530 nanometer. De scherpte van het beeld is waarschijnlijk kleiner dan bij de mens en meer op beweging geoptimeerd. Stilstaande dingen worden door de hersenen onderdrukt en zijn door de hond minder goed waartenemen.

Het gezichtsbereik van de hond is circa 240 graden. Het is duidelijk groter dan dat van de mens, mede door de zijdelings implantatie van de ogen op de schedel. Het bereik waarin een hond drie-dimensionaal kan zien is met 120 graden ongeveer even groot als dat van de mens.


Neus

De reukzin van honden is veel beter ontwikkeld dan bij de mens. In de eerste plaats komt dit door het grotere aantal reukcellen. Men kan stellen, dat hoe langer de snuit, des te beter het reukvermogen. Tussen de verschillende honderassen bestaan dan ook aanzienlijke verschillen op dit punt. De mens heeft ongeveer 10 cm² reukepitheel, de hond daarentegen gemiddeld 100 cm², maar dat varieert tussen 30 cm² bij een Franse Bulldog en 169 cm² bij een Duitse herder. Beroemd en berucht is de bloedhond vanwege zijn vermogen om sporen te volgen.

De kwaliteit van de reukzin wordt echter ook door andere factoren bepaald, want metingen hebben aangetoond dat het reukvermogen van een hond rond één miljoen keer beter is dan dat van de mens. Daarbij speelt dat honden met korte inspiraties rond 300 keer per minuut kunnen ademen, zodat er steeds nieuwe aanvoer van verse lucht is. Het belangrijkste onderdeel van het reukvermogen vormen echter de hersenen.

In de hersenen worden de binnenkomende signalen verwerkt. Het is aangetoond, dat honden 'stereo' kunnen ruiken. De hond voelt dus of een geur van rechts of van links komt. Op deze manier kan hij de richting van een geurspoor beoordelen. De reukhersenen zijn in vergelijking met de mens ook veel groter. Ze nemen 10% van de hondenhersenen in beslag (tegen 1% bij de mens). Honden kunnen bovendien geuren ook via het orgaan van Jacobson waarnemen.

Brachycephale honden kunnen door onder meer de anatomische bouw van hun schedel en ademhalingswegen moeilijkheden bij de ademhaling hebben.

http://www.highfive4dogs.nl/links/rangorde.htm

Een rangorde is voor de hond de enige vorm
van samenleving binnen zijn roedel; aan ‘democratie’
doen ze nooit, dat is ze veel te ingewikkeld.
Zij houden het liever simpel.
Bovenaan in de rangorde staat de ‘alpha’
en onderaan de ‘underdog’.
De ‘alpha’ neemt alle beslissingen,
heeft het alleenrecht op alle priveleges
(eerste keus voedsel, de beste (hoge) slaapplaats,
zorgen voor nageslacht enz.).
De rest heeft met name veel plichten en schikt
zich naar de ‘alpha’.
Iedereen kent zijn plek,
er wordt zo min mogelijk energie verspild
aan onderling gekissebis.
Dit is zo geregeld omwille van de veiligheid
van alle roedelleden. Deze verdeling van rechten
en plichten vergroot de kracht van het
functioneren van de roedel als geheel.

De verschillen

Dat er verschillen zijn tussen honden en mensen
is duidelijk. Niet alleen voor ons, maar natuurlijk
ook voor onze hond.
Die weet best dat wij mensen anders zijn;
wij hebben niet zoveel vacht,
laten onze tanden zien als we blij zijn,
lopen (meestal) op onze achterpoten,
plassen normaliter niet tegen elk paaltje,
en snuffelen bij een begroeting ook niet
aan elkaars achterste.
Wij zien er dus heel anders uit èn
we gedragen ons ook nog eens totaal anders dan honden.

Juist door al deze verschillen spreek ik liever
niet over een rangorde als daarmee de relatie
wordt bedoeld tussen mensen en hond(en)
in één huishouden. (Als het gaat om honden onderling,
ligt het weer anders natuurlijk.)
Dat betekent echter niet dat we maar
een dotje kunnen doen en dat alles altijd
op zijn pootjes terecht komt.
Integendeel, we moeten ons wel degelijk bewust
zijn van de signalen die we onze hond geven,
bewust of (vaak juist) onbewust.
Bedenk je dat honden de hele dag door
conclusies trekken over wie degene is die de
beslissingen neemt.
Dat maken ze op uit alle dingen die er
gebeuren tussen henzelf en de eigenaar.

Om welke signalen gaat het dan?

* beslissingen nemen voor je hond;
Dit is echt de kern van het verhaal!!!!
Zolang je als eigenaar in staat bent om voor je
hond beslissingen te nemen
(over wat er wanneer gebeurt),
bied je je hond een aangenaam hondenleven;
hij kan op je vertrouwen en voelt zich
veilig door jouw handelen.
En dat werpt zijn vruchten af:
deze hond luistert goed,
houdt zijn eigenaar goed in de gaten,
is prettig gezelschap dat overal mee
naar toe genomen kan worden.


Eerste versie projectplan