vrijdag 25 mei 2007

Nog even ter herinnering

Is alweer een paar dagen geleden dat Pauline deze heeft gestuurd, maar nog even ter herinnering :)

Dag Fenna,

Dankjewel voor je uitgebreide mail. Veel werk verzet. Leuk om te lezen dat jullie alternatieve manieren van brainstormen hebben toegpast.

Wat betreft jullie concept: De richting die jullie zijn ingeslagen is wat mij betreft akkoord.

Een paar opmerkingen:
De interactie die jullie bedacht hebben voor jullie stelling vind ik interessant, een mogelijke valkuil echter is:
Bij veel interactieve installaties ben je je als gebruiker bewust van het feit dat jouw acties reacties tot gevolg hebben. ("Jouw gedrag heeft invloed op de omgeving" Het stukje "En dit gedrag wordt gespiegeld/weerkaatst" is dan wel weer meer uniek.) Dit is meestal de kern van een interactieve toepassing. Dus hoe specifiek typeert deze installatie jullie uitgangspunt? Wanneer een persoon solo acteert in de installatie zou er het gevoel kunnen ontstaan dat dit een "reguliere" interactive muziekmachine is.
Wanneer er echter meerdere personen in de installatie plaatsnemen kan het mijns inziens interessant worden; mogelijkerwijs treedt dan de werking op die jullie omschrijven in de laatste alinea's van jullie belevingsstrategie ("Een klein voorbeeld...")

Dit ter overweging tijdens de uitwerking.

Ter herinnering; aanstaande vrijdag moet er een definitief idee + visualisatie van het idee/ontwerp + schatting van de omvang zijn. Dit moet vervolgens worden ingeleverd bij Diederik Klomberg.

Veel succes en ik spreek jullie vrijdag aanstaande.

Hartelijke groet!

Pauline

donderdag 24 mei 2007

Geluidsfragmenten

de eerste geluidstests zijn ook te horen:

http://82.176.255.104/school/test1.mp3
http://82.176.255.104/school/test2.mp3

wat voor gevoel krijg je bij de geluiden?

situatieschets_1

Aspect Wonen

We hebben vandaag besproken wat het aspect wonen nu precies met onze installatie te maken heeft. We wisten dat wel, maar het stond nog niet duidelijk op papier. Als volgt een korte beschrijving van de onderbouwing:

Onze interactieve installatie bestaat uit een muur. De muur geeft de leefomgeving van de gebruiker aan. Omdat we leefomgeving als breed kunnen omvatten, is de omgeving waarin de gebruiker zich bevindt in onze interactieve installatie ook te typeren als leefomgeving. Normaal staat een muur als een afbakening van je leefomgeving. De muur die wij echter visualiseren is een soort van kijk op je leefomgeving. Wij stellen dat de leefomgeving ook een gevoel en een gedrag heeft. Wat we al eerder hebben verteld is het feit dat jouw gedrag invloed uitoefent op het gedrag van je leefomgeving. Dit gedrag wordt weerkaatst. Normaal kun je dit gedrag en gevoel niet zien, maar met onze interactieve installatie laten we dit wel zien. We laten zien hoe de leefomgeving zich voelt. Hij laat zijn gevoel zien door muziek en kleur. Jij, als gebruiker, speelt daar een grote rol in. Jij beinvloedt het gedrag van de leefomgeving door jouw eigen gedrag. De muur is eigenlijk een soort van gevoelsspiegel. Het is iets wat je iets nieuws laat zien, een ontdekking, iets wat laat zien hoe de wereld er in het echt uit ziet.
Om de muur echt tot leven te laten komen hebben we gebruik gemaakt van een kloppend hart. Als niemand zich in de buurt van de muur bevindt, zal de leefomgeving rustig worden gevisualiseerd en zich rustig voelen. Zodra iemand in de buurt komt heeft dit gelijk effect op de muur.
Al deze visualisaties van gevoel (met kleur en muziek) worden afgebeeld op een "kaas-doek". Dit is een doorzichtig doek waar op kan worden geprojecteerd. De muur is als het ware doorzichtig, net zoals jouw leefomgeving doorzichtig en onbewust in je buurt is. Je ziet het normaal niet, maar wij geven zijn gevoel weer door middel van onze interactieve installatie.


dinsdag 22 mei 2007

paaltjes (ronde vorm)

S-vorm (spanning)

ISGVO Model

Inhoud:

De boodschap die de installatie aan de gebruiker geeft is dat het gedrag van de gebruiker de leefomgeving veranderd. De omgeving neemt de aanwezigheid van de gebruiker waar en vertaald deze aanwezigheid naar de gebruiker in de vorm van beeld en geluid.

De gebruiker leert door actief en minder actief aanwezig te zijn in de buurt van de installatie dat zijn aanwezigheid opgemerkt wordt, net als de aanwezigheid van medegebruikers.

Structuur:

De installatie moet de gebruiker het idee geven dat hij/zij ‘contact’ maakt met de (leef)omgeving. Door alleen maar in de buurt van de installatie te komen krijgt de gebruiker het idee dat hij/zij deel uitmaakt van de installatie. De gebruiker is in staat om de installatie zelf aan te sturen, maar kan ook met medegebruikers samenwerken.

Gedrag:

De interactie speelt zich binnen het beeldbereik van de webcams in de installatie af. Zodra de gebruiker beweegt binnen dit beeldbereik krijgt hij/zij feedback in de vorm van beeld en geluid. Naar mate de gebruiker meer en sneller beweegt veranderd het geluid en het beeld wat door de installatie weergegeven wordt. Het geluid en het beeld worden onrustiger.

De gebruikers krijgen naarmate ze langer bij de installatie blijven een steeds beter inzicht in de werking van het geheel, en krijgen het idee dat ze deel uitmaken van de installatie.

Vormgeving:

Beeld

Het beeld wat feedback moet geven aan de gebruiker is een wand of muur (voor het gemak even een wand). Als er niemand in het bereik van de installatie staat is er niets te zien en moet de installatie de indruk wekkend dat het om een normale wand gaat. Zodra de gebruiker ‘opgemerkt’ wordt door de installatie zijn op de wand kleur verschillen te zien rond de plek waar de gebruiker op dat moment langs de wand beweegt. Bij trage bewegingen zijn er doffe en koude kleuren te zien en naarmate de bewegingen van de gebruiker intenser worden, worden de kleur fel en warm. De kleuren veranderen als een soort animatie en vloeien in elkaar over. Als de gebruiker ineens besluit stil te gaan staan, verdwijnen de kleuren langzaam tot de wand weer ‘normaal’ is.

Geluid

De feedback die het geluid geeft loopt parallel met het beeld. Ook hier wordt gebruik gemaakt van de bewegingssensor van de webcams. Zodra de gebruiker in het beeldbereik komt creƫert de installatie geluiden. Bij trage bewegingen zullen dat rustige en koude klanken zijn en deze worden warmer en feller naarmate de gebruiker meer beweegt. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van veranderingen in volume en distortion. Dus hoe meer de gebruiker beweegt hoe harder de geluiden worden en hoe meer de geluiden oversturen.

Omgeving:

De installatie kan eigenlijk overal geplaatst worden, de enige eis die het heeft is dat er genoeg ruimte achter de wand is, om de animaties op te kunnen projecteren.