vrijdag 27 april 2007

Concepten

Concepten Habitat

Tijdens onze brainstormsessies hebben we verschillende concepten weten te formuleren. We hebben hier drie concepten die volgens ons het beste waren uitgehaald. De concepten zijn nog heel breed en moeten nog afgebakend worden. Het gaat er om dat we alvast een uitgangspunt hebben, zodat we de komende weken één van de concepten kunnen uitwerken. We hebben nog geen rekening gehouden met randvoorwaarden.

Dieren
In ons eerste concept staan dieren centraal. We hebben bij dit concept twee verschillende uitgangspunten, maar het gaat erom dat we de gebruiker willen laten voelen hoe het is om een dier te zijn. Bij het eerste uitgangspunt willen we de gebruiker laten voelen hoe het is om een huisdier te zijn. Het uitgangspunt staat dicht bij het thema wonen en de gebruiker is in dit geval een gezinnetje met 2 à 3 kinderen. Dit uitgangspunt heeft echter niet echt een bepaald doel wat we willen bereiken. Het andere uitgangspunt wel.
Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer dieren worden bedreigd door de nieuwbouw. Het gaat om dieren die niet als ‘beschermd’ diersoort wordt beschouwd en dus niet in de Flora en Fauna wet staan. Vaak worden bouwplannen gestaakt, maar het komt nog steeds voor dat de bouwplannen toch worden gecontinueerd. Gelukkig bestaan er partijen en groepen die zich hier voor inzetten, zoals de partij voor de dieren en de vogelbescherming. We willen deze ideeën versterken. We willen graag de gemeente of de opdrachtgevers van deze bouwplannen laten zien hoe het is om zo’n bedreigd diersoort te zijn. Hierdoor willen we ze aanzetten tot gedrag (affectie). Ze zullen door ons concept beleven hoe het is om een bedreigde diersoort te zijn en daarmee proberen we dat de doelgroep hier rekening mee zal gaan houden in de plannen van de nieuwbouw.
Het kan worden vergeleken met de Pandadroom van de Efteling. Hier is een vergelijkbaar concept opgebouwd om de gebruiker te laten beleven dat de dieren in het regenwoud worden bedreigd.

3e wet van Newton
Ons tweede concept is gebaseerd op de wet van Newton, of te wel actie-reactie. We willen de gebruiker laten ervaren dat als je contact (positief of negatief) maakt met je omgeving dat je dan datzelfde contact terug krijgt (positief of negatief). We kunnen hier als doelgroep de geïndividualiseerde mensen voor aanspreken. Het gaat om mensen die zelfverzekerd, arrogant en vooral denken dat ze zelf “alles” zijn. We willen deze mensen laten beleven dat je door jouw gedrag jouw omgeving kunt bepalen en dus veel meer in je leven kan bereiken.

Virtueel versus fysiek
Het derde en tevens laatste concept gaat over de wereld van virtuele sociale contacten. De doelgroep zijn mensen die verslaafd zijn aan de digitale wereld. Ze hebben naast deze verslaving geen sociaal leven meer. We willen deze mensen laten beleven dat fysiek sociaal contact heel belangrijk is. Anderzijds willen we laten beleven hoe de maatschappij tegen deze mensen aankijkt. De doelgroep waar we het over hebben zijn vaak mensen die moeilijk contact kunnen leggen in het echte leven. Ze zijn onzeker en zoeken daarom een 2e digitaal leven waarbij anonimiteit een grote rol speelt. We zouden daarom misschien een soort van cursus kunnen geven hoe ze beter contact kunnen leggen.

Geen opmerkingen: