dinsdag 22 mei 2007

ISGVO Model

Inhoud:

De boodschap die de installatie aan de gebruiker geeft is dat het gedrag van de gebruiker de leefomgeving veranderd. De omgeving neemt de aanwezigheid van de gebruiker waar en vertaald deze aanwezigheid naar de gebruiker in de vorm van beeld en geluid.

De gebruiker leert door actief en minder actief aanwezig te zijn in de buurt van de installatie dat zijn aanwezigheid opgemerkt wordt, net als de aanwezigheid van medegebruikers.

Structuur:

De installatie moet de gebruiker het idee geven dat hij/zij ‘contact’ maakt met de (leef)omgeving. Door alleen maar in de buurt van de installatie te komen krijgt de gebruiker het idee dat hij/zij deel uitmaakt van de installatie. De gebruiker is in staat om de installatie zelf aan te sturen, maar kan ook met medegebruikers samenwerken.

Gedrag:

De interactie speelt zich binnen het beeldbereik van de webcams in de installatie af. Zodra de gebruiker beweegt binnen dit beeldbereik krijgt hij/zij feedback in de vorm van beeld en geluid. Naar mate de gebruiker meer en sneller beweegt veranderd het geluid en het beeld wat door de installatie weergegeven wordt. Het geluid en het beeld worden onrustiger.

De gebruikers krijgen naarmate ze langer bij de installatie blijven een steeds beter inzicht in de werking van het geheel, en krijgen het idee dat ze deel uitmaken van de installatie.

Vormgeving:

Beeld

Het beeld wat feedback moet geven aan de gebruiker is een wand of muur (voor het gemak even een wand). Als er niemand in het bereik van de installatie staat is er niets te zien en moet de installatie de indruk wekkend dat het om een normale wand gaat. Zodra de gebruiker ‘opgemerkt’ wordt door de installatie zijn op de wand kleur verschillen te zien rond de plek waar de gebruiker op dat moment langs de wand beweegt. Bij trage bewegingen zijn er doffe en koude kleuren te zien en naarmate de bewegingen van de gebruiker intenser worden, worden de kleur fel en warm. De kleuren veranderen als een soort animatie en vloeien in elkaar over. Als de gebruiker ineens besluit stil te gaan staan, verdwijnen de kleuren langzaam tot de wand weer ‘normaal’ is.

Geluid

De feedback die het geluid geeft loopt parallel met het beeld. Ook hier wordt gebruik gemaakt van de bewegingssensor van de webcams. Zodra de gebruiker in het beeldbereik komt creƫert de installatie geluiden. Bij trage bewegingen zullen dat rustige en koude klanken zijn en deze worden warmer en feller naarmate de gebruiker meer beweegt. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van veranderingen in volume en distortion. Dus hoe meer de gebruiker beweegt hoe harder de geluiden worden en hoe meer de geluiden oversturen.

Omgeving:

De installatie kan eigenlijk overal geplaatst worden, de enige eis die het heeft is dat er genoeg ruimte achter de wand is, om de animaties op te kunnen projecteren.

Geen opmerkingen: